יום שבת, 12 באוקטובר 2013

קריאטין - Creatine

קריאטין - Creatine

קריאטין הינו חומר כימי שנמצא בגוף ובעיקר בשרירים. הקריאטין נוצר ע"י הגוף ועשוי גם להיתקבל ממזונות מסוימים, כגון: דגים ובשר שהם מקור טוב לקריאטין. ניתן גם ליצור קריאטין גם במעבדה ושם מקורות של התוסף שאתם קונים.

השימוש בקריאטין נפוץ ביותר בעת המטרה לשיפור ביצועים הספורטיביים והגדלת מסת שרירים בספורטאים. למרות כי ישנו מעת מידע התומך בשימוש בתוספת שלקריאטין בשיפור הביצועים הספורטיבים של אנשים צעירים ובריאים בזמן פעילות בעצימות גבוהה, כגון: ריצות למרחקים קצרים. כמו כן, נראה שהשימוש בקריאטין לא כדי לשפר את כוח או הרכב גוף באנשים מעל גיל 60.
שימוש בקריאטין נפוץ בקרב ספורטאים מקצועיים וחובבים. כמו כן, נמצא שפחמימות מגבירות את רמות קריאטין בתוך השרירים יותר מאשר נטילת קריאטין לבדו, על כן משקאות ספורט המכילים קריאטין הפכו פופולריים.
קריאטין מותר לשימוש ע"י הוועד האולימפי הבינלאומי, הלאומי קולגייט איגוד אתלטיקה (NCAA), ובספורט מקצועי. עם זאת, ה-NCAA כבר לא מאפשר למכללות ואוניברסיטאות אספקת קריאטין לתלמידים שלהם עם ע"י ביתי הספר. תלמידים רשאים לקנות קריאטין בעצמם.
בנוסף לשיפור ביצועים אתלטיים, קריאטין משמש לאי ספיקת לב (CHF), דיכאון, הפרעה דו קוטבית, מחלת פרקינסון, מחלות של השרירים והעצבים, מחלת עיניים שנקראת אטרופיה המתאמצת, וכולסטרול גבוה. הקריאטין משמש גם כדי להאט את החמרת הטרשת לרוחב amyotrophic (ALS, מחלת לו גריג), דלקת מפרקים שגרונית, מחלת מקארדל, ולמחלות ניוון שרירים שונות.

איך הקריאטין עובד?

קריאטין חיוני ליצירת אנרגיה בתאי השרירים, כלומר שללא קריאטין השרירים שלנו לא יפעלו.
נצפה כי אצל צמחוניים ואנשים ניספים אחרים כי יש להם רמות קריאטין כוללים נמוכות יותר, אך כאשר הם מתחילים לקחת תוספי קריאטין כדי לקבל יותר תועלת מאשר אנשים שמתחילים עם רמה גבוהה יותר של קריאטין (כגון אוכלי הבשר). שרירי השלד יכולים לצבור רק כמות מסוימת של קריאטין, ובמצב הנ"ל תוספת נוספת לא תועיל להעלות את הרמות יתר על המידה. דבר זה נקרא: "נקודת הרוויה" בדרך כלל הגיעה בימים הראשונים של נטילת "מינון העמסה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה