יום שבת, 12 באוקטובר 2013

קריאטין מונוהידראט ומלחי קריאטין

קריאטין מונוהידראט ומלחי קריאטין

קריאטין (Creatine) מצוי בשימוש נרחב כתוסף תזונתי לפיתוח גוף וספורטאים שונים, בכדי לשפר את היכולת והביצועים ספורטיביים. כקריאטין מונוהידראט (Creatine monohydrate), בעל מסיסות נמוכה במים ומינון גבוה שלו עשוי לגרום לצבירת מים ואי נוחות במערכת העיכול (התכווצויות ושילשלים). לפיכך, נגזרי קריאטין חלופיים, כגון: המלחי הקריאטין שבתכונותיהם מסיסות במים משופרת, כך גם יתרונות טיפוליים פוטנציאליים.
יצירת הקריאטין הגופנו: שלוש חומצות אמינו (גליצין, ארגינין ומתיונין) ושלושה אנזימים (L-ארגינין: גליצין amidinotransferase, guanidinoacetate adenosyltransferase methyltransferase ומתיונין) נדרשות לסינתזת הקריאטין.
קריאטין הפך לאחד מתוספי התזונה הפופולריים ביותר בשוק התזונה והספורט. מחקרים הראו באופן עקבי כי תוספי קריאטין מונוהידראט מגבירים את רמות הקריאטין וריכוזו בשרירים (phosphocreatine) עד כ- 15-40% יותר ממצב נורמאלי, כך למעשה משפר את יכולת בפעילות גופנית אנאירובית (הרמת משקולות), ומגביר את נפח האימונים דבר המוביל לשיפורים גדולים יותר בכוח הפיזי ובמסת השרירים.
קריאטין מונוהידראט הוא תוסף נפוץ ביותר לספורטאים. קריאטין מונוהידראט מסיס במים בשיעור של כ- 75 מיליליטר מים לגרם קריאטין. כלומר שנטילת קריאטין מונוהידראט דורשת גם כמויות גדולות של מים. בנוסף, בתמיסות מימיות, קריאטין מומיר לקריאטינין דרך תגובה בלתי הפיכה, תלוית pH, שאינם אנזימטיות. תמיסות מימיות ובסיסיות מכילות תערובת שיווי משקל של קריאטין וקריאטינין. בסביבה חומצית. מצד שני, היווצרות של קריאטינין הינה אבסולוטית. קריאטינין נטול ההשפעות המיטיבות בשיפור היכולת הספורטיבית, בהשוואה לקריאטין.
ניתן ליצור מלחי קריאטין עם ה-N-methyl guanidinium או קבוצות פונקציונליות חומצה קרבוקסילית (carboxylic acid).
במחקר זה, בדקו את המסיסות המימית של 6 מלחי אן-מתיל-גואנידיניום בהשוואה לקריאטין מונוהידראט, שניים מהם היו מלחים קריאטין מסילאט (creatine mesylate) וקריאטין הידרוגן מלאט ( creatine hydrogen maleate), המסיסות המימית של שני המלחים הנ"ל היית הרבה יותר משמעותית בהשוואה לקריאטין מונוהידראט עם ההידרוכלוריד והמסילאט. ליתר דיוק פי – 30 יותר מסיסים.
מתוך: J Diet Suppl. 2010 Sep;7(3):240-52. doi: 10.3109/19390211.2010.491507.
מלחים אורגניים המסיסים במים של קריאטין כשילוב עם אחד המלחים, קריאטין מונוהידראט עם אחת מהחומצות האורגניות הבאות: ציטראט, טרטראט, פומראט, מלאט (Malate, fumarate, tartarate).
הסקירה לעיל עולה, כי קריאטין יש השפעות חיוביות על:
· מגביר את ההשפעות של אימון התנגדות לכוח והיפרטרופיה שיפור [J Int Soc Sports Nutr 2007, 4:6].
· שיפור האיכות והיתרונות של אימון בעצימות גבוה לסירוגין מהירות [Clin Sci (Lond) 2003, 104:153-162].
· נראה לייצר השפעות חיוביות על כוח, כוח, מסה ללא שומן, ביצועים יומיומי ותפקוד נוירולוגים בצעירים ומבוגרים יותר אנשים [Amino Acids 2011, 40:1349-1362].

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה